Edycja 2024
Edycja 2023
Edycja 2022
Edycja 2021:
Nagrania transmisji trzech niezwykłych koncertów piątej edycji festiwalu dostępne są na naszym kanale YouTube Wieniawski PL
Grafikę piątej, jubileuszowej edycji Bezsenności przygotował poznański artysta związany ze street artem - Noriaki. Inspiracją były witraże z Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego przy ul. Ogrodowej 6, gdzie odbędą się wszystkie trzy koncerty.
Miejsce koncertów:
Kościół Ewangelicko-Metodystyczny w Poznaniu, ul. Ogrodowa 6
Bastarda Trio & João de Sousa | środa, 9 czerwca 2021, godz. 20.00
KONCERT ONLINE na YouTube Wieniawski PL
Fot. Zachar Szerstobitow
_______________________________________________________________
Szymon Komasa - baryton, Marcin Kozieł & Sophia Muñoz - fortepian
piątek, 11 czerwca 2021, godz. 20.00
KONCERT ONLINE na YouTube Wieniawski PL
Fot. Zachar Szerstobitow
Edycja 2020:
Nagle w marcu 2020 roku wszystko się zmieniło, a kultura, z powodu COVID-19, przeszła do Internetu. Większość zaplanowanych na wiosnę, lato, jesień, a może i zimę 2020 roku koncertów, spektakli i innych wydarzeń kulturalnych została odwołana lub przeniesiona na czas po pandemii, czyli na nie wiadomo kiedy. Jednak oficjalnie tzw. lockdown został zawieszony, przynajmniej w Polsce, a my wszyscy już bardzo stęskniliśmy się za koncertami słuchanymi na żywo, swobodą chodzenia dokąd się chce, spotykania ludzi i życia wydarzeniami miasta. W dodatku plener i piękna pogoda sprzyjają wychodzeniu z domu i spotkaniom w przestrzeni miasta, parku, czy ogrodu, zatem... Bezsenność powróciła!
Bezsenność to (w tym przypadku) nazwa festiwalu organizowanego przez Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Zgodnie z założeniami przyjętymi 4 lata temu, koncerty odbywają się głównie w plenerach, w przestrzeniach otwartych i często nieoczywistych dla rozgrywających się tam wydarzeń artystycznych. Był już fort, dwa kościoły, dziedziniec szkolny i foyer uczelni. Koncerty dotychczas odbywały się w czerwcu, bo początkom festiwalu towarzyszyła myśl, że to taki świetny miesiąc – widny, pogodny, obiecująco przedwakacyjny i wręcz wymarzony na muzyczne eksploracje. Miało tak być i w tym roku, jednak światem zawładnął COVID-19, a my czekając końca pandemii doczekaliśmy niemal końca lata i... dłużej już czekać nie mogliśmy.
Niedziela, 30 sierpnia 2020, godz. 19.00 | Atom String Quartet
Stara Papiernia, UAP
W programie m.in. kompozycje z albumów „Places”, „Penderecki”, AtomSPHERE, Seifert
oraz kompozycje premierowe.
Atom String Quartet to jeden z najbardziej intrygujących kwartetów smyczkowych na świecie, należący do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. Zespół łączy możliwości kwartetu smyczkowego (czyli dwojga skrzypiec, altówki i wiolonczeli), z szeroko rozumianą improwizacją. Ten najbardziej klasyczny i utrwalony w tradycji muzycznej skład zespołu kameralnego to dla artystów punkt wyjścia do poszukiwań nowych rozwiązań brzmieniowych i formalnych. Trudno w sposób jednoznaczny określić styl muzyczny grupy. W jej twórczości – oprócz jazzu – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną.
Atom String Quartet powstał w 2010 r. w Warszawie. Tworzą go skrzypkowie: Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński, altowiolista – Michał Zaborski oraz wiolonczelista – Krzysztof Lenczowski. Wszyscy są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od momentu zdobycia Grand Prix XIII Bielskiej Zadymki Jazzowej w 2011 r. zespół stale gości na największych światowych festiwalach muzycznych m.in.: Jazz Jamboree czy Solidarity of Arts; Atom String Quartet jest także pierwszym polskim zespołem, który dwukrotnie wystąpił na europejskich targach jazzowych jazzahead! w Bremie (2015 i 2018). Zespół nagrał cztery autorskie płyty: wyróżnioną „Fryderykiem” w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku – “Fade In” (2011), “Places” (2012; „Fryderyk” w kategorii Album Roku – Muzyka Jazzowa) oraz “AtomSPHERE” (2015; nominowana do „Fryderyka” 2016 w kategorii Album roku muzyka jazzowa). W 2017 r. ukazał się czwarty album zespołu – „Seifert”, na którym znalazły się kompozycje wybitnego polskiego skrzypka jazzowego, Zbigniewa Seiferta, w interpretacji muzyków kwartetu. W 2019 r. ukazała się kolejna, piąta już płyta Atom String Quartet, pt. "PENDERECKI", na której znajdują się opracowania kompozycji tego najwybitniejszego polskiego kompozytora naszych czasów.
Atom String Quartet jest laureatem wielu nagród, min.: “Grand Prix Stowarzyszenia Melomani” w kategorii Nadzieja Melomanów (2010) i Zespół roku (2016), “Złote Gęśle” na XV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja (2012) oraz „Mateusza Trójki” (2015) w kategorii Muzyka Jazzowa – Wydarzenie.
1 października 2020, godz. 19.00 | Marcin Zdunik & Aleksander Dębicz
Miejsce: TAMA, ul. Niezłomnych 2, 61-894 Poznań
Na koncercie zabrzmiały autorskie aranżacje artystów z płyt: „Bach Stories” i „REnaissance” .
Marcin Zdunik – polski wiolonczelista, solista i kameralista. Jest artystą wszechstronnym, wykonuje muzykę z różnych epok, począwszy od renesansu, po dzieła najnowsze; improwizuje, aranżuje i komponuje. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak londyńskie BBC Proms, Progetto Martha Argerich w Lugano (Szwajcaria) oraz Festiwal Chopin i jego Europa w Warszawie. Zdunik wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły, m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Kameralna Unii Europejskiej, Orkiestra Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia. W 2007 r. został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz dziewięciu innych nagród na VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 r. reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU), gdzie zwyciężył i zdobył tytuł New Talent 2008. W 2009 r. otrzymał Gwarancję Kultury – nagrodę TVP Kultura przyznawaną przez kapitułę złożoną z redaktorów i specjalistów z poszczególnych dziedzin kultury i sztuki. W 2009 r. ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika pt. „Haydn: Cello Concertos – Denisov: Tod ist ein langer Schlaft”. Album ten otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Wraz z pianistką Aleksandrą Świgut Marcin Zdunik nagrał komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna. Wydany w 2017 r., dwupłytowy album Marcina Zdunika pt. „Bach Stories” powstał przy współudziale pianisty i kompozytora Aleksandra Dębicza. Marcin Zdunik uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych; obecnie prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Aleksander Dębicz to artysta należący do pokolenia Millennialsów, który uosabia wszystkie jego cechy: jest jednocześnie twórcą i odtwórcą, szuka możliwości włączenia technologii do swojej praktyki pianistycznej, pragnie realizować się w wielu gatunkach muzycznych. Jest przy tym jednym z najwybitniejszych młodych polskich pianistów. Punktem wyjścia jest dla niego muzyka klasyczna. Artysta w swej działalności chce powrócić do zaniechanej praktyki improwizacji, która była stałym elementem koncertów i spotkań muzycznych do XIX wieku. Improwizacja stanowi dla pianisty najlepszy środek wyrazu, spaja role pianisty i twórcy, pozwala nadać klasycznej interpretacji nową narrację. Gruntowne wykształcenie muzyczne, szeroka, pogłębiona wiedza o warsztacie poszczególnych kompozytorów, pozwalają mu na interpretacje w stylu danego twórcy. Bazując na improwizacji prezentuje publiczności stale nowe odsłony znanych utworów. Pianista doskonale odnajduje się w muzyce barokowej, bierze udział w projektach jazzowych i z kręgu muzyki pop, współpracuje z DJ-ami, ale też z grafikami komputerowymi, improwizując do animacji 2D i 3D. Muzyczne poszukiwania pianisty obejmują nie tylko działalność solową, ale i kameralistykę. Artysta jest także fanem X muzy i zdolnym kompozytorem. Pierwsza płyta pianisty wydana przez Warner Music „Cinematic Piano” zawiera dwanaście kompozycji pianisty inspirowanych muzyką filmową. Krytycy podkreślają, iż utwory te „zaskakują nie tylko oryginalnym ujęciem, ale także misternie skonstruowanym kolażem stylów muzycznych, zestawianych z sobą nawet w ramach jednego utworu. W interpretacjach pianisty doskonale sprawdza się zarówno oszałamiająca wirtuozeria rodem z etiud Chopina, jak i wyrafinowany jazz; w tej samej kompozycji usłyszeć można minimalistyczne motywy filmowe oraz śpiewną, liryczną kantylenę przypominającą miniatury fortepianowe Schumanna czy pieśni Schuberta.”
Zapoczątkowany w 2017 roku cykl okazał się sukcesem i zyskał przychylność publiczności, dlatego co roku wracamy z nowymi koncertami. W czerwcu 2019 roku zapraszamy na trzecią odsłonę festiwalu pt. "Bezsenność", którą wypełnią koncerty BartolomeyBittmann, Lutosławski Quartet i Bastarda.
Karnet na cały festiwal Bezsenność kosztuje 50 zł. Bilety na poszczególne koncerty kosztują 30 zł. Wstęp na pierwszy z koncertów za bezpłatnymi zaproszeniami.
_____________________________________________________________________________________________
5 czerwca 2019, godz. 20.00 | BartolomeyBittmann – „Dynamo”
Matthias Bartolomey – wiolonczela
Klemens Bittmann – skrzypce, mandolina
Wirtuozowskie i szalone improwizacje na nagłośnionych instrumentach akustycznych: wiolonczeli, skrzypcach i mandolinie. Zakotwiczeni mocno w muzyce klasycznej Matthias Bartolomey (wiolonczelista, którego słyszeliśmy już w Poznaniu z Signum Quartet podczas Bezsenności 2018) oraz Klemens Bittmann (skrzypce, mandolina), stwarzają w duecie swój własny muzyczny kosmos. Wyjątkowe i warte poznania zjawisko austriackiej sceny muzycznej. Alternatywna klasyka, klasyczny hardcore na (łącznie) 16 strunach! Muzyczne widowisko dźwiękowe.
Strona internetowa BartolomeyBittmann >
Recenzje płyty BartolomeyBittman "Dynamo":
redakcja www.jazzpress.pl (8.04.2019)
Jarek Mixer Mikołajczyk, www.popcentrala.com (4.05.2019)
Bilety:
Wstęp za bezpłatnymi zaproszeniami.
Miejsce koncertu:
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Atrium / Al. Marcinkowskiego 29, 60-967 Poznań
_____________________________________________________________________________________________
10 czerwca 2019, godz. 20.00 | Lutosławski Quartet – „Sonaty Kreutzerowskie”
Lutosławski Quartet:
Bartosz Woroch – I skrzypce
Marcin Markowicz – II skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski – wiolonczela
Jan Skopowski – wiolonczela
Robert Jarociński – słowo
Lutosławski Quartet, jeden z topowych polskich kwartetów, związany na co dzień z wrocławskim Narodowym Forum Muzyki, zaprezentuje projekt własnego pomysłu, w którym wezmą także udział aktor Robert Jarociński oraz wiolonczelista Jan Skopowski. W programie koncertu fragmenty arcydzieła literackiego Lwa Tołstoja pt. „Sonata Kreutzerowska” oraz inspirowane tą nowelą kompozycje: IX Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 47 „Kreutzerowska” Ludwiga van Beethovena w transkrypcji na kwartet smyczkowy i fragmenty I Kwartetu smyczkowego Leoša Janáčka.
Kunszt muzyczny i kunszt literacki, mroczna, przetykana dźwiękami opowieść o szaleństwie z miłości.
Strona internetowa Lutosławski Quartet (NFM) >
Bilety:
Bilety w cenie 30 zł.
Miejsce koncertu:
Dziedziniec Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej, ul. Gołębia 8, Poznań
_____________________________________________________________________________________________
18 czerwca 2019, godz. 20.00 | Bastarda – „Promitat eterno”
Bastarda:
Paweł Szamburski – klarnet
Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Improwizacje na tematy z pieśni i motetów Piotra z Grudziądza (1392 – ok. 1480).
Zainspirowani praktyką wykonawczą viola bastarda opartą na swobodnych skokach pomiędzy głosami, artyści Bastarda tworzą nową jakość wykonywania muzyki dawnej. Bastardzi (jak sami o sobie mówią) w intrygujący sposób wiążą odkrytą w latach 70. XX w. muzykę średniowiecznego poety i kompozytora ze współczesną, jazzową ekspresją, proponując interpretacje nasycone magnetyzmem i pełne liryzmu. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego i wiolonczeli nadaje kontemplacyjny charakter utworom i stanowi niezwykłą podstawę harmoniczną i rytmiczną dla motywów muzycznych Piotra z Grudziądza.
Recenzje płyty Bastarda "Promitat eterno":
Jan Maciejewski, Rzeczpospolita (25.01.2018)
Piotr Wojdat, polish-jazz.blogspot.com (24.11.2018)
Bilety:
Bilety w cenie 30 zł.
Miejsce koncertu:
Kościół Ewangelicko-Metodystyczny w Poznaniu, ul. Ogrodowa 6
W czerwcu 2018 roku odbyła się druga odsłona letniego cyklu koncertów pt. "Bezsenność". Tym razem do współpracy zaprosiliśmy skrzypcowo-fortepianowy Duo Haroni, który zaprezentował autorską ścieżkę dźwiękową do wybitnego filmu niemego F.W. Murnaua pt. „Wschód słońca” (1927). W ramach festiwalu wystąpił także odnoszący sukcesy na międzynarodowych estradach Signum Saxophone Quartet, który zagrał ze znakomitym wiolonczelistą Matthiasem Bartolomey’em. Trzeci z koncertów wypełniła gra tria smyczkowego, czyli trójki znakomitych artystów polskich: skrzypaczki Anny Maria Staśkiewicz (laureatki 13. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego), grającej na altówce Katarzyny Budnik-Gałązki i wiolonczelisty Marcina Zdunika.
11 czerwca 2018, godz. 20.30 | DUO HARONI & W.F. Murnau „Wschód słońca” (1927)
Adi Haroni - skrzypce
Bishara Haroni - fortepian
Projekt Duo Haroni nawiązywał do praktykowanego w czasach kina niemego zwyczaju grania muzyki na żywo podczas seansu filmowego. Dwoje artystów pochodzących z Izraela: pianista Bishara Haroni i skrzypaczka (a prywatnie jego żona) Adi Haroni zagrało autorską ścieżkę dźwiękową do wybitnego filmu F. W. Murnaua pt. „Wschód słońca” (1927). Artyści wykonali przeboje jazzowe oraz melodie należące do nurtu folkowego i muzyki orientu. Błyskotliwy duet nie stronił również od improwizacji i zaskakiwał kreatywnym podejściem do utworów z kanonu muzyki klasycznej.
Film F. W. Murnaua bywa określany jako arcydzieło, najlepszy niemy film wszech czasów, a jego wartość artystyczna została doceniona przez krytyków Akademii Filmowej, gdy obraz otrzymał bezprecedensową nagrodę: Academy Award for Unique and Artistic Production (co oznacza Oskara za najlepszą i unikatową wartość artystyczną). Film znany jest także pod tytułem „Pieśń dwojga ludzi”, inspirował twórców kina tej klasy, co F. Coppola. Wart obejrzenia także z uwagi na niezwykły, pełen dramaturgii scenariusz i doskonałe aktorstwo Janet Gaynor i Georga O’Briena. Nawet po dziewięćdziesięciu latach od premiery film „wgniata w fotel”.
Strona internetowa Duo Haroni >
Miejsce koncertu:
Scena na Piętrze: Masztalarska 8, 61-767 Poznań
Realizacja spotu: www.filmax.pl
__________________________________________________________
13 czerwca 2018, godz. 20.30 | Signum Saxophone Quartet & Matthias Bartolomey
Blaž Kemperle – saksofon sopranowy
Hayrapet Arakelyan – saksofon altowy
Alan Luzar – saksofon tenorowy
Guerino Bellarosa – saksofon barytonowy
Matthias Bartolomey – wiolonczela
W ramach cyklu wystąpił znany już poznańskiej publiczności, odnoszący sukcesy na międzynarodowych estradach saksofonowy Signum Saxophone Quartet, który wraz ze znakomitym wiolonczelistą Matthiasem Bartolomey’em zabrał nas w muzyczną podróż od Bacha i Haydna, poprzez Respighiego i Ligetiego, aż po Piazzollę.
Program koncertu:
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Italian Concerto, BWV 971
(transkrypcja na kwartet saksofonowy - Katsuki Tochio)
György Ligeti (1923-2006): Six Bagatelles (1953) from Musica Ricercata
(transkrypcja na kwartet saksofonowy - Guillaume Bourgogne)
Astor Piazzolla (1921-1992): Le Grand Tango
(transkrypcja na kwartet saksofonowy - Miha Ferk)
Ottorino Respighi (1879- 1936): Il tramonto
(transkrypcja na kwartet saksofonowy - SIGNUM saxophone quartet)
Joseph Haydn (1732-1809): Cello Concerto No. 1 in C-Major
(transkrypcja na kwartet saksofonowy - Christoph Enzel)
Strona internetowa Signum Saxophone Quartet >
Strona internetowa Matthiasa Bartolomeya >
Miejsce koncertu:
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Atrium / Al. Marcinkowskiego 29, 60-967 Poznań. Ze względu na nieprzewidywalną pogodę postanowiliśmy dla komfortu artystów i publiczności przenieść koncert z dziedzińca do wnętrza.
Serdecznie dziękujemy Rektorowi Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu - prof. dr hab. Wojciechowi Hora za wielką życzliwość i nieocenioną pomoc w organizacji koncertu.
Realizacja spotu: www.filmax.pl
__________________________________________________________
20 czerwca 2018, godz. 20.30 | trio smyczkowe: "Wariacje Goldbergowskie" BWV 988
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka
Marcin Zdunik – wiolonczela
Trio smyczkowe tworzą muzycy należący do czołówki polskich solistów i kameralistów. Artyści poszukują w muzyce kameralnej nowych jakości estetycznych. Naczelną ideą zespołu jest propagowanie bogatego i unikalnego w swej fakturze repertuaru na trio smyczkowe, który z różnych przyczyn dość rzadko gości na estradach Polski i świata. Trio bywa często zapraszane przez organizatorów festiwali i koncertów kameralnych, ich występy są wydarzeniami artystycznymi. Zespół odnosi sukcesy, a swą grą wywołuje głośne owacje publiczności, zyskując uznanie krytyków muzycznych.
Trio wykonało „Wariacje Goldbergowskie” Jana Sebastiana Bacha BWV 988 w opracowaniu skrzypka, Dymitra Sitkowieckiego.
Miejsce koncertu:
Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu, ul. Gołębia 8, 61-834 Poznań
24 czerwca 2017, godz. 20.00 | Valérie Milot & Antoine Bareil
Valérie Milot - harfa
Antoine Bareil - skrzypce
Valérie Milot słynie z niezwykłego instynktu muzycznego oraz świetnych interpretacji utworów, zarówno tych należących do kanonu literatury harfowej, jak i ciekawych transkrypcji muzyki popularnej na harfę. W 2008 roku została pierwszą od niemal 100 lat harfistką, którą nagrodzono prestiżową nagrodą Prix d'Europe. Cechuje ją nieskazitelna technika oraz własny styl gry, które wbrew stereotypowym opiniom na temat delikatności i romantyczności instrumentu pozwalają artystce przedstawić harfę, jako instrument wielobarwny i bogaty wyrazowo. Valérie Milot jest solistką w orkiestrze kameralnej Violons du Roy.
Antoine Bareil to wszechstronny skrzypek-kameralista, ale także utalentowany kompozytor (m.in. muzyki filmowej) i aranżer. Ukończywszy Konserwatorium Muzyczne w Trois-Rivières oraz studia na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, koncertował z wieloma orkiestrami w Kanadzie, USA i Europie. Na co dzień członek kwartetu Quartango, pierwszy skrzypek Laval Symphonic Orchestra.
Był to pierwszy koncert tej wyjątkowej pary artystów w Polsce.
Program koncertu:
- Franz Schubert - Lob der Tränen
- Camille Saint-Saëns - Fantaisie Op.124 pour violon et harpe
- Antoine Bareil - Castille 1382
- Jules Massenet - Meditation (Thaïs)
- Manuel de Falla - Popular Spanish Suite (fragmenty): Cancion, Polo, Asturianna, Jota
- Thomas Rajna - Suite: III. Air, IV. Dance
- Sean O Riada/Antoine Bareil - Woman of Ireland
- Quebec folklore / Antoine Bareil - Mauricie
Miejsce koncertu:
Fort Poznań
ul. Lutycka 115, koniec ul. Dojazd, 60-478 Poznań
__________________________________________________________
30 czerwca 2017, godz. 20.00 | Gidon Kremer & Clara-Jumi Kang
Gidon Kremer - skrzypce
Clara-Jumi Kang - skrzypce
Gidon Kremer – znany z bezkompromisowego podejścia do muzyki skrzypek, jeden z najbardziej fascynujących i najoryginalniejszych twórców swego pokolenia. Ceniony jest jako znakomity wykonawca muzyki XX i XXI wieku, a wielu wybitnych kompozytorów dedykowało mu swoje utwory. Żaden spośród żyjących skrzypków nie zrobił tak wiele dla promocji i wykonawstwa nowej muzyki, co Gidon Kremer, którego nazwisko kojarzone bywa często z kompozytorami takimi, jak: Alfred Schnittke, Arvo Pärt, Giya Kancheli, Sofia Gubaidulina, Valentin Silvestrov, Luigi Nono, Edison Denisow Aribert Reimann, Pēteris Vasks, John Adams, Victor Kissine, Michael Nyman, Philip Glass, Leonid Desyatnikov i Astor Piazzolla.
Nagrał ponad 120 albumów, z których wiele uzyskało prestiżowe międzynarodowe nagrody za doskonałą interpretację. Długa jest także lista jego wyróżnień i nagród. Otrzymał, m.in., Nagrodę Fundacji Ernsta von Siemens za wybitne osiągnięcia artystyczne, nagrodę the Triumph Prize (Moskwa, 2000), nagrodę UNESCO oraz nagrodę Artura Rubinsteina – Una Vita Nella Musica (Wenecja, 2011). W 2016 roku Gidon Kremer otrzymał nagrodę Praemium Imperiale, która jest powszechnie uważana za muzycznego Nobla.
W 1997 r. założył orkiestrę kameralną Kremerata Baltica, w skład której weszli wybitni muzycy z krajów bałtyckich. Zespół ten od początku swojej działalności intensywnie koncertuje, nagrał też kilkadziesiąt albumów, m.in. dla Nonesuch, Deutsche Grammophon, Burleske oraz wytwórni ECM. Wydana w 2015 roku płyta z utworami Mieczysława Weinberga dostała nominację do Grammy. W 2017 roku, z okazji 20-lecia orkiestry i swoich okrągłych urodzin, Maestro Kremer poprowadzi tournée orkiestry po Ameryce Północnej i Europie.
Clara-Jumi Kang - urodzona w Niemczech w rodzinie muzycznej, rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w wieku trzech lat, a zaledwie rok później stała się najmłodszą uczennicą Walerego Gradova w Mannheim Musikhochschule. Wkrótce dołączyła także do klasy prof. Zachara Brona w Lubece. W wieku 5 lat debiutowała jako solistka z Hamburg Symphony, a jako sześciolatka pojawiła się na okładce niemieckiego czasopisma „Die Zeit”. Jej kariera toczyła się błyskawicznie, gdyż w wieku 7 lat została przyjęta i uzyskała pełne stypendium do słynnej Juilliard School, gdzie jej nauczycielką została Dorothy Delay. Mimo młodego wieku występowała z wieloma orkiestrami. W wieku 9 lat nagrała dla marki „Teldec” Koncert „Potrójny” C-dur op. 56 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę L. van Beethovena.
Ukończyła studia muzyczne na Koreańskim Narodowym Uniwersytecie sztuki, u Nam-Yun Kim. W tym czasie zdobyła liczne nagrody na znaczących międzynarodowych konkursach skrzypcowych, takich jak: Konkurs im. Tibora Vargi (2007), Konkurs w Seulu (2009), Konkurs w Hannowerze (2009), Konkurs w Sendai (2010); w 2010 roku zwyciężyła na Konkursie w Indianapolis, gdzie zdobyła także wiele nagród dodatkowych i specjalnych. W latach 2011-2013 Clara kontynuowała studia w monachijskiej Musikhochschule u prof. Christopha Poppena.
Koncertuje na całym świecie i z wieloma wielkim orkiestrami. Swój pierwszy album solowy nagrała dla wytwórni „Decca” w 2011 r. W sezonie 2015/2016 współpracowała m.in. z Gidonem Kremerem i jego orkiestrą kameralną, Kremera Baltica, z Moscov Virtuosi i Vladimirem Spivakovem z Orkiestrą Teatru Mariańskiego z Valerym Giergievem oraz z New Japan Phillharmonic z Hartmutem Haenchen. W 2012 r. została wybrana przez koreańskie czasopismo “Dong A Times” „jedną ze 100 najbardziej obiecujących i wpływowych ludzi z Korei”. W 2014 r. otrzymała nagrodę „Muzyka Roku Kumho”. Gra na skrzypcach Stradivarius ex-Strauss z 1708 roku, użyczonych jej w 2015 roku przez Samsung Cultural Foundation Korea.
Program koncertu:
Kompozycje J. S. Bacha, M. Weinberga, L. Nono.
Miejsce koncertu:
Kościele pw. Wszystkich Świętych
ul. Grobla 1, Poznań
__________________________________________________________
14 lipca 2017, godz. 20.00 | Trio im. Wiłkomirskich
Celina Kotz – skrzypce
Maciek Kułakowski – wiolonczela
Łukasz Trepczyński – fortepian
Program koncertu:
Utwory z płyty pt. „Anton Arensky. Tria fortepianowe”.
"Uroda muzyki kameralnej" - recenzja koncertu pióra Teresy Dorożały-Brodniewicz (kultura.poznan.pl)
Miejsce:
Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej
ul. Gołębia 8 (dziedziniec)
61-834 Poznań
Kontakt z naszym biurem:
Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego
ul. Świętosławska 7
61-840 Poznań
tel: +48 61 852 26 42
biuro@wieniawski.pl