Koncerty i wydarzenia 2020 roku:
_________________________________________________________________________________________________
Wieniawski znów w Bazarze:
Piotr Pławner, Piotr Sałajczyk, Kwartet Śląski
26.11.2020, Bazar Poznański
26 listopada br. o godz. 20:00 Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu zaprosiło na wyjątkowy recital online.
Kontynuując naszą misję i jedno z najważniejszych zobowiązań, zapraszamy na koncerty laureatów Międzynarodowych Konkursów im. Henryka Wieniawskiego.
Sam patron Towarzystwa występował wielokrotnie w Poznaniu, a wieczory z jego udziałem cieszyły się wielkim powodzeniem i były każdorazowo artystycznym sukcesem. Koncerty w XIX w. miały zgoła inny przebieg – solista, nawet tak wybitny, jak Henryk Wieniawski, zwykle dzielił estradę z innymi artystami: prezentowały się śpiewaczki, aktorzy (wystawiano sztuki jednoaktowe) i orkiestra teatru, który w danej chwili gościł w Poznaniu. Wiele z tych koncertów odbyło się Sali Białej w Bazarze Poznańskim, która nadal istnieje, chociaż w nieco innym kształcie.
26 listopada br. w Bazarze wystąpił Piotr Pławner – zwycięzca (ex aequo) 10. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego (1991), który, jak dawniej H. Wieniawski, spotkał się na estradzie z innymi wykonawcami. Wspólnie z P. Pławnerem pomuzykowali: Piotr Sałajczyk – obecnie „najgorętsze” nazwisko w polskiej pianistyce oraz Kwartet Śląski – znakomity kwartet smyczkowy.
Artyści wykonali program nawiązujący do recitali XIX-wiecznych. Usłyszeliśmy rzadko wykonywane arcydzieła kameralistyki, takie jak Koncert na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy D-dur, op. 21 Ernesta Chaussona oraz utwory na skrzypce solo, fortepian solo oraz na kwartet. Program dzielił recital na dwie części: solistyczną i zespołową. W części pierwszej Piotr Sałajczyk wykonał miniaturę z cyklu „Róże i ciernie” op. 13 Juliusza Zarębskiego, a Piotr Pławner solowe kaprysy Grażyny Bacewicz – Kaprys polski i II Kaprys. Rok 2020 przyniósł muzycznemu światu wiele strat, a jedna z nich, wyjątkowo bolesna, wiąże się z odejściem 29. marca Krzysztofa Pendereckiego. Upamiętniając postać tego wybitnego twórcy, członkowie Kwartetu Śląskiego wykonali jego IV Kwartet smyczkowy. Dopełnieniem wieczoru i niejako „daniem głównym” było wspólne wykonanie Koncertu na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy D-dur, op. 21 Ernesta Chaussona, powstałego z inspiracji znakomitego skrzypka Eugène’a Ysaÿe’a.
Program koncertu:
- J. Zarębski – „Róże i ciernie” op. 13: I. Andante con moto
Piotr Sałajczyk – fortepian - G. Bacewicz – Kaprys polski, II Kaprys
Piotr Pławner – skrzypce - K. Penderecki – IV Kwartet smyczkowy
Kwartet Śląski:
Szymon Krzeszowiec – I skrzypce
Arkadiusz Kubica – II skrzypce
Łukasz Syrnicki – altówka
Piotr Janosik – wiolonczela - E. Chausson – Koncert D-dur na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy op. 21
Piotr Pławner – skrzypce
Piotr Sałajczyk – fortepian
Kwartet Śląski
Zdjęcia z koncertu autorstwa Jadwigi Subczyńskiej:
_________________________________________________________________________________________________
BEZSENNOŚĆ - letni festiwal koncertów kameralnych
Niedziela, 30 sierpnia 2020, godz. 19.00 | Atom String Quartet
Stara Papiernia, UAP
W programie m.in. kompozycje z albumów „Places”, „Penderecki”, AtomSPHERE, Seifert
oraz kompozycje premierowe.
Atom String Quartet to jeden z najbardziej intrygujących kwartetów smyczkowych na świecie, należący do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. Zespół łączy możliwości kwartetu smyczkowego (czyli dwojga skrzypiec, altówki i wiolonczeli), z szeroko rozumianą improwizacją. Ten najbardziej klasyczny i utrwalony w tradycji muzycznej skład zespołu kameralnego to dla artystów punkt wyjścia do poszukiwań nowych rozwiązań brzmieniowych i formalnych. Trudno w sposób jednoznaczny określić styl muzyczny grupy. W jej twórczości – oprócz jazzu – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną.
Atom String Quartet powstał w 2010 r. w Warszawie. Tworzą go skrzypkowie: Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński, altowiolista – Michał Zaborski oraz wiolonczelista – Krzysztof Lenczowski. Wszyscy są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od momentu zdobycia Grand Prix XIII Bielskiej Zadymki Jazzowej w 2011 r. zespół stale gości na największych światowych festiwalach muzycznych m.in.: Jazz Jamboree czy Solidarity of Arts; Atom String Quartet jest także pierwszym polskim zespołem, który dwukrotnie wystąpił na europejskich targach jazzowych jazzahead! w Bremie (2015 i 2018). Zespół nagrał cztery autorskie płyty: wyróżnioną „Fryderykiem” w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku – “Fade In” (2011), “Places” (2012; „Fryderyk” w kategorii Album Roku – Muzyka Jazzowa) oraz “AtomSPHERE” (2015; nominowana do „Fryderyka” 2016 w kategorii Album roku muzyka jazzowa). W 2017 r. ukazał się czwarty album zespołu – „Seifert”, na którym znalazły się kompozycje wybitnego polskiego skrzypka jazzowego, Zbigniewa Seiferta, w interpretacji muzyków kwartetu. W 2019 r. ukazała się kolejna, piąta już płyta Atom String Quartet, pt. "PENDERECKI", na której znajdują się opracowania kompozycji tego najwybitniejszego polskiego kompozytora naszych czasów.
Atom String Quartet jest laureatem wielu nagród, min.: “Grand Prix Stowarzyszenia Melomani” w kategorii Nadzieja Melomanów (2010) i Zespół roku (2016), “Złote Gęśle” na XV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja (2012) oraz „Mateusza Trójki” (2015) w kategorii Muzyka Jazzowa – Wydarzenie.
1 października 2020, godz. 19.00 | Marcin Zdunik & Aleksander Dębicz
Miejsce: TAMA, ul. Niezłomnych 2, 61-894 Poznań
Na koncercie zabrzmiały autorskie aranżacje artystów z płyt: „Bach Stories” i „REnaissance” .
Marcin Zdunik – polski wiolonczelista, solista i kameralista. Jest artystą wszechstronnym, wykonuje muzykę z różnych epok, począwszy od renesansu, po dzieła najnowsze; improwizuje, aranżuje i komponuje. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak londyńskie BBC Proms, Progetto Martha Argerich w Lugano (Szwajcaria) oraz Festiwal Chopin i jego Europa w Warszawie. Zdunik wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły, m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Kameralna Unii Europejskiej, Orkiestra Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia. W 2007 r. został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz dziewięciu innych nagród na VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 r. reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU), gdzie zwyciężył i zdobył tytuł New Talent 2008. W 2009 r. otrzymał Gwarancję Kultury – nagrodę TVP Kultura przyznawaną przez kapitułę złożoną z redaktorów i specjalistów z poszczególnych dziedzin kultury i sztuki. W 2009 r. ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika pt. „Haydn: Cello Concertos – Denisov: Tod ist ein langer Schlaft”. Album ten otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Wraz z pianistką Aleksandrą Świgut Marcin Zdunik nagrał komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna. Wydany w 2017 r., dwupłytowy album Marcina Zdunika pt. „Bach Stories” powstał przy współudziale pianisty i kompozytora Aleksandra Dębicza. Marcin Zdunik uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych; obecnie prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Aleksander Dębicz to artysta należący do pokolenia Millennialsów, który uosabia wszystkie jego cechy: jest jednocześnie twórcą i odtwórcą, szuka możliwości włączenia technologii do swojej praktyki pianistycznej, pragnie realizować się w wielu gatunkach muzycznych. Jest przy tym jednym z najwybitniejszych młodych polskich pianistów. Punktem wyjścia jest dla niego muzyka klasyczna. Artysta w swej działalności chce powrócić do zaniechanej praktyki improwizacji, która była stałym elementem koncertów i spotkań muzycznych do XIX wieku. Improwizacja stanowi dla pianisty najlepszy środek wyrazu, spaja role pianisty i twórcy, pozwala nadać klasycznej interpretacji nową narrację. Gruntowne wykształcenie muzyczne, szeroka, pogłębiona wiedza o warsztacie poszczególnych kompozytorów, pozwalają mu na interpretacje w stylu danego twórcy. Bazując na improwizacji prezentuje publiczności stale nowe odsłony znanych utworów. Pianista doskonale odnajduje się w muzyce barokowej, bierze udział w projektach jazzowych i z kręgu muzyki pop, współpracuje z DJ-ami, ale też z grafikami komputerowymi, improwizując do animacji 2D i 3D. Muzyczne poszukiwania pianisty obejmują nie tylko działalność solową, ale i kameralistykę. Artysta jest także fanem X muzy i zdolnym kompozytorem. Pierwsza płyta pianisty wydana przez Warner Music „Cinematic Piano” zawiera dwanaście kompozycji pianisty inspirowanych muzyką filmową. Krytycy podkreślają, iż utwory te „zaskakują nie tylko oryginalnym ujęciem, ale także misternie skonstruowanym kolażem stylów muzycznych, zestawianych z sobą nawet w ramach jednego utworu. W interpretacjach pianisty doskonale sprawdza się zarówno oszałamiająca wirtuozeria rodem z etiud Chopina, jak i wyrafinowany jazz; w tej samej kompozycji usłyszeć można minimalistyczne motywy filmowe oraz śpiewną, liryczną kantylenę przypominającą miniatury fortepianowe Schumanna czy pieśni Schuberta.”
Fotografie z koncertów w ramach "Bezsenności" - Jadwiga Subczyńska:
_________________________________________________________________________________________________
Bohorquez Trio: Piazzolla and friends
5.03.2020, godz. 19.00
Wystąpiło Bohorquez Trio w składzie:
Claudio Bohorquez – wiolonczela
Oscar Bohorquez – skrzypce
Gustavo Beytelmann – fortepian
Słowo o muzyce – Róża Światczyńska
Formacja Bohorquez Trio jest w rzeczywistości dialogiem trzech indywidualności – Claudio Bohorqueza, lidera tria, niemieckiego wiolonczelisty o korzeniach peruwiańsko-urugwajskich, ze skrzypkiem Oscarem Bohorquezem (prywatnie bratem Claudia) i argentyńskim pianistą jazzowym, Gustavo Beytelmannem, specjalizującym się w wykonywaniu improwizowanej muzyki do tanga. Artyści zaprezentowali program złożony z klasyków muzyki jazzowej we własnych aranżacjach, utworów Piazzolli oraz własnych kompozycji. Taki dobór programu, eksplorujący atrakcyjne dla melomanów zakamarki sztuki muzycznej, w wykonaniu wybitnych artystów, był ciekawym punktem w kalendarzu koncertowym Poznania.
Koncert został zorganizowany we współpracy z Januszem Gregorowiczem.
Projekt plakatu: www.olika.pl
Fotografie z koncertu w Poznaniu - Jadwiga Subczyńska i Tadeusz Boniecki:
Miejsce koncertu:
Bazar Poznański, Sala Biała
Al. Marcinkowskiego 10
__________________________________________________