Festiwal BEZSENNOŚĆ | 20-24 maja 2024


W dniach 20-24 maja w Bazarze Poznańskim odbędzie się 8. edycja Festiwalu Bezsenność, wydarzenia z roku na rok cieszącego się coraz większą popularnością wśród miłośników niestereotypowej kameralistyki. 

Czeka nas 5 fantastycznych wieczorów z w 5 różnych odsłonach. Muzyka polska, szczególnie ta mniej znana oraz najnowsza, znajduje się w centrum zainteresowań Messages Quartet. Artystki zagrają program złożony z dzieł Mendelssohna, Tansmana i Laksa. Dzień później swój najnowszy projekt „XB” zaprezentuje Bastarda Trio. Będą to utwory największych polskich kompozytorów muzyki filmowej XX stulecia, podane w unikatowy sposób – przefiltrowane przez jedyne w swoim rodzaju podejście zespołu Bastarda do materii dźwiękowej. Kolejnym punktem programu będzie liryczny wieczór w towarzystwie śpiewaka Szymona Komasy oraz pianisty Marcina Kozieła. Usłyszymy m.in. pieśni Zygmunta Krauzego, ale również klasyki amerykańskiej piosenki kabaretowej. Kolejnego wieczoru pianista Adam Kośmieja zabierze nas w podróż z muzyką transu, medytacji i dużych emocji. Jego najnowszy projekt „Infinity” to autorskie odczytanie popularnego utworu „Canto Ostinato” Simeona ten Holta. Polska muzyka na skrzypce i fortepian będzie motywem przewodnim finałowego koncertu skrzypka Jakuba Jakowicza i pianisty Łukasza Chrzęszczyka. Wirtuozi swoich instrumentów zaprezentują zróżnicowany i wielobarwny repertuar m.in. z płyty „Departures”. 

Bezsenność 2024

_________________________________________________________________________________________________

Tajemnice fortepianu Chopina | 18.04.2024


18 kwietnia o godz. 19.00 w poznańskiej Auli Artis wystąpił Piotr Pawlak, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Artysta jest laureatem wielu prestiżowych konkursów muzycznych, w tym II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych (2023), a także dwukrotnym uczestnikiem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2015, 2021) w Warszawie. Towarzyszyła mu znakomita {oh!} Orkiestra pod dyrekcją Martyny Pastuszki. Zespół zyskał miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce i jednej z najciekawszych pod względem muzycznym orkiestr na scenie europejskiej. 

Piotr Pawlak zagrał na zbudowanym w Paryżu w 1858 roku fortepianie Erarda. Koncert poprzedziło spotkanie z Markiem Brachą i Michałem Brulińskim, którzy przybliżyli specyfikę tego pięknego, fornirowanego palisandrem oraz inkrustowanego ramkami ze złoconego brązu, zabytkowego instrumentu. 

Tajemnice fortepianu Chopina, 18.04.2024 Poznań Aula Artis (2) / G. Szalaty Tajemnice fortepianu Chopina, 18.04.2024 Poznań Aula Artis (3) / G. Szalaty Tajemnice fortepianu Chopina, 18.04.2024 Poznań Aula Artis (4) / G. Szalaty Tajemnice fortepianu Chopina, 18.04.2024 Poznań Aula Artis (5) / G. Szalaty Tajemnice fortepianu Chopina, 18.04.2024 Poznań Aula Artis (1) / G. Szalaty Tajemnice fortepianu Chopina 18.04.2024 {oh!} Orkiestra, fot. Clemens Manser Martyna Pastuszka Piotr Pawlak fot. Agnieszka Wira Fortepian Erarda, Paryż 1858, fot. NIFC

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento D-dur KV 136
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy A-dur nr 12 KV 414
Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento F-dur KV 138
Fryderyk Chopin – II koncert fortepianowy f-moll op. 21


Piotr Pawlak 
– zwycięzca wielu międzynarodowych konkursów, m. in. V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Maj Lind w Helsinkach (2022) i XI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Darmstadt (2017), laureat Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019) Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2022) i Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2023), a także dwukrotny uczestnik Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015 i 2021). Współpracował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, wystąpił również na 78. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju. Koncertował na takich scenach jak Filharmonia Petersburska, Filharmonii Berlińska, Sala Verdi w Mediolanie czy Teatr La Scala oraz na festiwalach, m.in. na „Kissinger Sommer” w Bad Kissingen czy „Chopin i jego Europa” w Warszawie. Pianista angażuje się w przywracanie improwizacji do świata muzyki klasycznej. Inspiruje się w tym zakresie historyczną praktyką wykonawczą, np. poprzez wykonywanie improwizowanych kadencji w koncertach Mozarta.

{oh!} Orkiestra została założona w 2012 roku. Zespół pod przewodnictwem Martyny Pastuszki zyskał miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce i jednej z najciekawszych pod względem muzycznym orkiestr na scenie europejskiej. {oh!} Orkiestra współpracuje obecnie z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi w Polsce, takimi jak Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Instytut Adama Mickiewicza oraz z festiwalami Misteria Paschalia, All’Improvviso, Chopin i jego Europa oraz Actus Humanus. Zespół cieszy się uznaniem na arenie międzynarodowej, o czym świadczą koncerty w najważniejszych salach koncertowych, takich jak Theater an der Wien, Auditorium de l’Opéra de Dijon, Konzerthaus Dortmund oraz na najważniejszych festiwalach w Europie: Bayreuth Baroque Opera Festival, Bachfest Leipzig, Händel Festspiele w Halle i wielu innych. { {oh!} Orkiestra nieustannie na nowo odkrywa zapomniany barokowy repertuar operowy. Ma na swoim koncie prawykonania scenicznych wersji Didone abbandonata Domenica Sarriego, Arminio Johanna Adolfa Hassego i Alessandro nell’Indie Leonarda Vinci, a także koncertowych wersji Gismondo re di Polonia Leonarda Vinci i Il Venceslao Antonio Caldary. {oh!} Orkiestra wydała dziesięć albumów CD.

Skład orkiestry:

violin I | Martyna Pastuszka, Sulamita Ślubowska, Bartłomiej Fraś, Vida Bobin-Sokołowska
violin II | Violetta Szopa-Tomczyk, Dominika Małecka, Marzena Biwo, Łukasz Krusz
viola | Dymitr Olszewski, Dominik Dębski
cello | Pavel Serbin, Monika Hartmann
double bass | Łukasz Macioszek

Martyna Pastuszka – skrzypaczka, koncertmistrz, muzyczny „entrepreneur”. Na przestrzeni lat, występując w całej Europie jako solista, koncertmistrz, kameralista i lider orkiestry, stała się jednym z najbardziej nieszablonowych muzyków swojego pokolenia. Od 2022 współpracuje jako koncertmistrz z Ensemble Pygmalion Raphaëla Pichon i od 2023 Utopia Orchestra Teodora Currentzisa. Jako lider artystyczny i dyrygent Martyna Pastuszka była zapraszana do prowadzenia wielu zespołów, w tym Klaipeda Chamber Orchestra, Orkiestry Iuventus i Polskiej Opery Kameralnej. W 2012 roku Martyna Pastuszka założyła zespół {oh!} Orkiestra specjalizujący się w wykonawstwie historycznym, z którym regularnie występuje na renomowanych festiwalach i w największych salach koncertowych. W 2023 Martyna Pastuszka otrzymała prestiżową nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku. Do tej pory Martyna Pastuszka wzięła udział w imponującej liczbie ponad 60 nagrań płytowych. Jej ostatnie nagrania były nominowane do wielu prestiżowych nagród, w tym do Fryderyka, ICMA, Koryfeusza oraz Paszportu Polityki w kategorii „osobowość roku”.


Organizatorzy:

    

Koncert w ramach nagrody Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca dla najlepszego Polaka.


Partner:

         


Finansowanie:

      

Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.