Jesteś tutaj:  Aktualności - Towarzystwo Wieniawskiego / Raymond Erickson (Nowy Jork, USA) | Recital klawesynowy "Przede wszystkim Bach..." (04.09.2017, godz. 17.00)

Raymond Erickson (Nowy Jork, USA) | Recital klawesynowy "Przede wszystkim Bach..." (04.09.2017, godz. 17.00)



W poniedziałek 4. września 2017 roku w Auli im. Stefana Stuligrosza Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego o godz. 17.00 odbył się recital pt. "Przede wszystkim Bach: Muzyka Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) i improwizacje na jego tematy" w wykonaniu Raymonda Ericksona, wybitnego amerykańskiego klawesynisty i wykładowcy problematyki historycznych praktyk wykonawczych oraz uznanego w świecie muzykologa – specjalisty od muzyki Jana Sebastiana Bacha. Wstęp był bezpłatny.

1. Raymond Erickson, recital klawesynowy Przede wszystkim Bach, 04.09.2017, Akademia Muzyczna w Poznaniu. / Fot. Ewa Mikołajczak 2. Raymond Erickson, recital klawesynowy Przede wszystkim Bach, 04.09.2017, Akademia Muzyczna w Poznaniu. / Fot. Ewa Mikołajczak 3. Szymon Paczkowski - poprowadził recital Raymonda Ericksona, 04.09.2017, Akademia Muzyczna w Poznaniu. / Fot. Ewa Mikołajczak 4. Raymond Erickson, recital klawesynowy Przede wszystkim Bach, 04.09.2017, Akademia Muzyczna w Poznaniu. / Fot. Ewa Mikołajczak 5. Raymond Erickson, recital klawesynowy Przede wszystkim Bach, 04.09.2017, Akademia Muzyczna w Poznaniu. / Fot. Ewa Mikołajczak

____________________________________________________________

Programme:

  1. Preludium (improwizacja)
    Toccata in D Major, BWV912
    [Presto] – Allegro 
    Adagio – [Andante: Fuga]
    Con discrezione – [Allegro: Fuga]
  2. Capriccio sopra la lontananza del fratello diletissimo, BWV 992 (Capriccio na odjazd ukochanego brata)
    Arioso: Adagio
     – Ist eine Schmeichelung der Freunde, um denselben von seiner Reise abzuhalten (Przyjaciel próbuje przekonać go, by ten zrezygnował z podróży)
    Andante – Ist eine Vorstellung unterschiedlicher Casuum, die ihm in der Fremde könnten vorfallen (Przyjaciel mu opowiada o wszelkich nieszczęściach, jakie się mogą przytrafić w podróży) 
    Adagiosissimo – Ist ein allgemeines Lamento der Freunde (Rozpacz przyjaciela)
    Andante con moto – Allhier kommen die Freunde (weil sie doch sehen, dass es anders nicht sein kann) und nehmen Aschied (Jego przyjaciele, gdy już widzą, że inaczej być nie może, przychodzą go pożegnać)
    Aria di Postiglione. Allegro poco.
    Fuga all’imitatione di Posta.
  3. English Suite No. 5 in E minor, BWV 810
    Prelude – Allemande – Courante – Sarabande – Passepied I i II – Gigue


    PRZERWA

  4. Fantazja i Fuga Chromatyczna BWV 903
  5. Improwizacja
    Partita in Three Movements

    Allemande–Sarabande–Passacaglia
  6. Koncert Włoski BWV 971
    [Allegro moderato] – Andante – Presto

____________________________________________________________

Raymond Erickson studiował grę fortepianową u Margarethy Lohmann i Nadii Reisenberg, grę klawesynową natomiast u Ralpha Kirkpatricka i Alberta Fullera. Tytuł doktora muzykologii zdobył na Yale University. Był dyrektorem-założycielem nowojorskiego Queens College’s Aaron Copland School of Music oraz studiów doktoranckich w zakresie muzykologii w City University of New York. Wykładał historię muzyki na Rutgers University oraz w słynnej nowojorskiej The Juilliard School. W latach 1993-2000 pełnił funkcję dziekana Wydziału Sztuki w nowojorskim Queens College.

Jako solista-klawesynista Erickson uczestniczył w pierwszym nowojorskim wykonaniu V Koncertu Brandenburskiego Bacha, po którym ‘The New York Times’ jego występ określił jako ‘brilliantly played’. Uczestniczył też w pierwszym amerykańskim nagraniu całego cyklu Koncertów Brandenburskich na instrumentach historycznych w słynnym waszyngtońskim Smithsonian. Przez ponad ćwierć wieku występował regularnie z czołowymi amerykańskimi i europejskimi zespołami muzyki dawnej w ramach festiwali Aston Magna Festival w Great Barrington, MA. W ciągu ponad 30. lat swojej działalności przemierzył z recitalami 30. stanów USA, występował w Niemczech, Austrii, Japonii i we Włoszech. W roku 2014 dał pierwszy solowy recital klawesynowy w Pekinie i Wuhan, a w styczniu 2017 wystąpił ponownie z recitalem w Pekinie w Forbidden City Concert Hall.

Erickson jest znany w swoim środowisku jako wybitny improwizator, zarówno na klawesynie, jak i fortepianie. Jego improwizowane preludia na tematy z muzyki Roberta Schumanna zostały przyjęte przez krytykę niemiecką jako ‘genialnie naśladujące styl Clary Schumann’. 

W roku 2011 Erickson rozpoczął cykl warsztatów artystycznych pt. ‘Rethinking Bach:  A Performers’ Workshop’ w Aaron Copland School of Music. Od roku 2014 prowadzi regularne kursy mistrzowskie w Tokai University (Shonan). 

Jest wreszcie autorem bądź redaktorem 4 książek, w tym tomu zatytułowanego The Worlds of Johann Sebastian Bach  (Światy Jana Sebastiana Bacha; Amadeus Press, 2009). Ogromne zainteresowanie środowiska wykonawców muzyki dawnej w Ameryce wzbudziła ostatnio jego historycznie i źródłowo udokumentowana interpretacja Bachowskiej Ciaccony na skrzypce solo, zaprezentowana najpierw w The Juilliard School, potem w innych konserwatoriach amerykańskich, a dostępna obecnie również w wersji video online (poniżej). Erickson jest też laureatem William B. Scheide Research Award of the American Bach Society oraz honorowym członkiem najstarszego w Ameryce bractwa studenckiego Phi Beta Kappa. 


Źródło.


Miejsce koncertu:

Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego (Aula im. Stefana Stuligrosza)
ul. Św. Marcin 87
60-101 Poznań


Organizator i współorganizator:


                                      

Współfinansowanie: