Jesteś tutaj:  Aktualność - konkursy skrzypcowe / Zmarł Charles Treger, pierwszy i jedyny amerykański zwycięzca Konkursu Wieniawskiego

Zmarł Charles Treger, pierwszy i jedyny amerykański zwycięzca Konkursu Wieniawskiego



Charles Treger, laureat I nagrody w 4. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego. Archiwum TMiHW.


Urodzony 13 maja 1935 roku w Detroit, Michigan, Charles Treger był bezapelacyjnym zwycięzcą 4. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w 1962 roku. 


Dwudziestosiedmioletni artysta godził w tym przekonaniu jurorów i publiczność, której młodzi przedstawiciele — pierwszy raz (i dotąd jedyny) z radości wynieśli na rękach z Auli Uniwersyteckiej swojego bohatera. Dojrzały wirtuoz (miał za sobą ponad 700 występów), był już profesorem konserwatorium w stanie Iova, ale swym sukcesem cieszył się jak dziecko. Kto wie, czy nie bardziej, niż wówczas gdy mając 11 lat — grał już z orkiestrą Koncert Wieniawskiego? Informując o tym w ankiecie konkursowej, podkreślił iż „the Same Charles Treger (ten właśnie Ch. T.) zna się od dawna z Wieniawskim". Tłumacze przeoczyli ową subtelność i niemal we wszystkich relacjach prasowych pojawiało się nazwisko bohatera nr 1 z dwoma imionami: „Same Charles” (!).

Charles Treger – uczeń Szymona Godberga, Ivana Galamiana, Williama Engela i Williama Krolla – został pierwszym i jak dotąd jedynym Amerykaninem, który zdobył pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Zwycięstwo to, które nastąpiło w czasie zimnej wojny i za które artysta otrzymał nawet telegram gratulacyjny od prezydenta Johna F. Kennedy'ego, dało początek jego wspaniałej, międzynarodowej i wielowymiarowej karierze, która trwała ponad 50 lat.

Charles Treger (USA) - Karol Szymanowski: Violin Concerto No. 2, Op. 61, Poznań Philharmonic Orchestra conducted by Robert Satanowski | 4th International Henryk Wieniawski Violin Competition 1962



Z komentarzy prasowych:

„Jeden z naszych najważniejszych skrzypków” – New York Times
„Przyjmowano go z tak wielkim uznaniem, że publiczność nie pozwalała mu zejść ze sceny” – La Notte
„Olśniewająca prezentacja i porywające doznanie słuchowe” – The Times (Londyn)
„Jego talent jest niezwykle kompletny. Oto człowiek zdolny dokonać wszystkiego na swoim instrumencie” – Washington D.C. Post
„Pan Treger zadziwił publiczność swoją grą” – New York Times
„Łatwo zrozumieć, dlaczego Treger zdobył oddaną publiczność w tak odległych miejscach, jak Nowy Jork i Polska” – Chicago Tribune
„Oczarowana publiczność całkowicie poddała się potędze i urokowi muzycznego geniuszu Charlesa Tregera” – Gazeta Wyborcza (Poznań)
„Skrzypek superluksusowej klasy” – San Francisco Chronicle

____________________


Fantastyczny talent, niezwykła osobowość i znajomość szerokiego repertuaru, w którym znajdowało się ponad 50 koncertów, pozwoliły mu występować z wiodącymi światowymi orkiestrami i takimi dyrygentami, jak Claudio Abbado, Seiji Ozawa i Pierre Boulez. Wśród jego osiągnięć recitalowych należy wymienić pamiętną serię trzech koncertów w Ratuszu, zatytułowaną „A Romantic Revival For The Violin”, oraz trzy występy w Carnegie Hall z okazji jego 25. sezonu artystycznego.

Jako członek-założyciel Towarzystwa Muzyki Kameralnej w Lincoln Center, pielęgnował swoją miłość do muzyki kameralnej, przez siedem lat koncertując z pianistą Andre Wattsem jako duet Treger-Watts. Muzykę kameralną i recitale grał także z takimi artystami jak Rudolph Serkin, Emanuel Axe, Isaac Stern, Pinchas Zuckerman, Itzhak Perlman, Mścisław Rostropowicz i Yehudi Menuhin.

W 1972 roku został profesorem wizytującym w Hartt School of Music w Hartford, CT, gdzie również prowadził kursy mistrzowskie. W 1984 roku zastąpił Ivana Galamiana na stanowisku prezesa i dyrektora Meadowmount School of Music w Westport, NY. Został mianowany profesorem wizytującym na Uniwersytecie Massachusetts w Amherst i otrzymał tytuł doktora honoris causa sztuk pięknych na Uniwersytecie Lawrence w Appleton, WI, gdzie przez lata pełnił funkcję profesora wizytującego. Charles Treger działał także w fundacjach i organizacjach artystycznych, w tym National Endowment for the Arts i Rockefeller Foundation.

W swojej bogatej karierze Charles Treger nigdy nie zapomniał o znaczeniu poznańskiej nagrody dla ugruntowania swojej kariery. Pięciokrotnie powracał do Polski na tournée. 

Grał na pięknym instrumencie Stradivariusa „Hartmann” z 1723 roku. Nagrywał dla Mercury Desto, Muza i Columbia First Edition Records.

Artysta zmarł 12 stycznia br. w wieku 87 lat.

Charles Treger, 4th International H. Wieniawski Violin Competition 1962 (1).jpg 786.23 kB Charles Treger, 4th International H. Wieniawski Violin Competition 1962 (2).jpg 824.02 kB Charles Treger, 4th International H. Wieniawski Violin Competition 1962 (3).jpg 920.48 kB Charles Treger, 4th International H. Wieniawski Violin Competition 1962 (4).jpg 618.42 kB

Jego córka Robin Lyn Treger napisała o ojcu:

"Tata odszedł od nas w czwartkowy wieczór, aby dołączyć do ukochanej Debbie, która opuściła nas niemal dokładnie miesiąc temu. Wiele stron zajęłoby spisanie wszystkich dokonań, nagród, nagrań i wyrazów uznania tego światowej sławy wirtuoza skrzypiec. W 1962 roku w wieku 27 lat Tata został pierwszym i jak dotąd jedynym Amerykaninem, który wygrał Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Wieniawskiego w Polsce, co zapoczątkowało jego międzynarodową karierę trwającą ponad 50 lat. Znajomość szerokiego repertuaru pozwoliła mu koncertować z wiodącymi orkiestrami i takimi dyrygentami jak Abbado, Ozawa i Boulez. Jako członek-założyciel Towarzystwa Muzyki Kameralnej w Lincoln Center, pielęgnował swoją miłość do muzyki kameralnej z pianistą Andre Wattsem, koncertując jako duet przez 7 lat. Współpracował także z innymi artystami jak Serkin, Axe, Stern, Zukerman, Perlman, Rostropowicz, Menuhin i wielu innych. Osobiste zaangażowanie  na rzecz uczniów i młodzieży skłoniło go w późniejszych latach do nauczania w prywatnym studio, dawania kursów mistrzowskich w różnych instytucjach, zastąpienia Ivana Galamiana na stanowisku prezesa i dyrektora słynnej Meadowmount School of Music oraz pracy w fundacjach i organizacjach artystycznych, w tym National Endowment for the Arts i Rockefeller Foundation. Instrumentem taty był piękny Stradivarius „Hartmann” z 1723 roku. Grał dla prezydentów Stanów Zjednoczonych i królowej Anglii. RIP Tato, twoja muzyka i inspiracja żyją w każdym z nas. Kochamy Cię." 

[18.01.2023]